FINAMBITION

Helikopter services industrie

De oprichters/ partners van Finambition hebben in veel bedrijfstakken gewerkt en zijn zondermeer ‘all-round’ te noemen.

Met een totale ervaring van meer dan 20 jaar in de helikoper services industrie kun je ze echter gerust financiële specialisten in deze bedrijfstak noemen. Dat willen we graag benadrukken. Behalve hun eigen kennis en ervaring hebben de partners van Finambition  bovendien een groot netwerk in deze bedrijfstak waar ze in voorkomende gevallen een beroep op kunnen doen. Dit maakt Finambition uniek voor de Helikopter Services markt.

Kenmerkend voor helikopter services  is dat er gevlogen wordt in de zakelijke markt voor buitengewoon veeleisende klanten. Veeleisend op het gebied van service, kwaliteit en veiligheid. In het algemeen wordt gevlogen op contractbasis met een fee voor de beschikbaarstelling en een vergoeding per gevlogen uur. Of het nu gaat om vliegen voor de olie & gas industrie, als search  & rescue dienst, als helikopter emergency service, of voor fire-fighting, de principes zijn hetzelfde. Hoe veeleisender de klant hoe hoger de ‘barriers of entry’ voor concurrenten, hoe beter de marges. Het laat zich in dit verband raden dat de olie & gas industrie en de search & rescue services het meest renderen.

Eigenlijk maakt het niet zo veel uit of de dienst geleverd wordt met een helikopter of een vaste- vleugel vliegtuig. Dat onderscheid wordt wel vaak gemaakt, ook door de operators zelf, maar dat is niet helemaal terecht. Helikopters domineren door hun specifieke eigenschappen deze markt, maar vaste-vleugel vliegtuigen passen evenzeer in het business model en worden regelmatig gevraagd door de klanten. De techniek is gewoon enigszins anders en de piloten en engineers hebben andere licenses, dat is alles. Pas als het om lijndiensten gaat (‘scheduled services’), dán hebben we het over een heel andere tak van sport. Lijndiensten, ook helikopter lijndiensten, hebben een ander verdienmodel, andere klanten, andere concurrenten en andere marges. Feitelijk staan helikopter-lijndiensten verder af van de core business van deze bedrijfstak dan business-to-business diensten met vaste-vleugel vliegtuigen. Dat is de visie van Finambition.

Typisch voor deze industrie is dat veel gewerkt wordt in ‘uitdagende’ landen. Uitdagend door de cultuur, de bereikbaarheid, de wetten, de veiligheid en andere lokale omstandigheden. Er is een zekere pioniersgeest nodig om in deze industrie in dergelijke landen succesvol te zijn. En pioniers en een deugdelijke financiële huishouding leven vaak op gespannen voet.  De partners van Finambition hebben de nodige ervaring met het werken in deze ‘moeilijke’ landen en zijn in die omstandigheden juist zeer effectief.

Een ander kenmerk van deze bedrijfstak is de hoge eisen die gesteld worden aan onderhoud van de vloot en het daarmee samenhangende logistieke proces. Een ingewikkelder logistiek proces is nauwelijks voor te stellen: onderhoudsplanning op basis van vlieguren, onverwacht onderhoud en reparaties, waardevolle componenten die regelmatig terug moeten voor revisie, optimale voorraadomvang en voorraadlocatie, certificering van onderdelen,  in- en uitklaring van nieuwe en gebruikte onderdelen, BTW, invoerrechten, ‘moeilijke’ landen en ga zo maar door. Kortom een proces waarmee een operator zich zowel positief als negatief kan onderscheiden van zijn concurrenten.

Deze bedrijfstak leent zich slechts tot op zekere hoogte voor centrale aansturing. Centraal -op het hoofdkantoor- zullen de kaders moeten worden vastgesteld, zullen dus beleid en procedures moeten worden ontwikkeld en gecontroleerd en zal de vloot moeten worden gemanaged. Maar lokaal wordt de dienst geleverd en is er het contact met de veeleisende klant. Daar ontstaan vele ‘day-to-day’ discussiepunten die direct moeten worden opgelost door capabele lokale managers, uiteraard binnen de aangegeven kaders. Lokaal moeten ook de meestal complexe en unieke transacties worden vastgelegd. Uit ervaring weten we dat veel operators met het ‘centralisatie- decentralisatie’ issue worstelen, en dat veel consultants de business onvoldoende begrijpen om de juiste adviezen te kunnen geven. Wij van Finambition kunnen dat wel.